Pagini

Guest post – Seriale vs filme artistice


Seriale vs filme artistice. 

O batalie “apriga” fara un castigator anume. Ce ar trebui sa preferam? La asta voi incerca sa raspund, desi un raspuns clar depinde de gusturile fiecaruia.

Incepem “cu teoria” si anume: batalia asta se spune ca este intre “tv” vs “cinema”.  Filmele artistice ruleaza intai in Cinema-uri (de unde vine grosul banilor), urmand ca la tv sa apara dupa ceva timp (in functie de televiziune). Din acest punct de vedere se spune ca un actor este cu adevarat mare doar dupa ce a jucat intr-un film artistic (si eventual a luat Oscarul). Sa nu mai vorbim de incasari: X a jucat intr-un film cu incasari de peste 1 miliard de dolari.

Din punctul de vedere al cinefilului lucrurile stau astfel: pana acum sa zicem 10 ani serialele aveau marele dezavantaj ca te faceau sa depinzi de o anumita ora. E un serial misto pe postul X, insa pentru a-l vedea trebuia sa-mi fac programul in functie de el. Pentru o gospodina e usor (imi incepe telenovela la 7, e simplu, la 7 sunt Acasa), pentru un tanar care are nitica viata sociala s-ar putea sa fie problematic. Iar casete video cu seriale se gaseau foarte rar.

Acum problema este partial rezolvata (fie si ilegal) datorita internetului. Iei serialul X (sunt locuri unde-l poti vedea si legal, deci nu aspectul legal conteaza) si te uiti cand doresti la el. Deci acest disconfort a disparut.

Despre acest subiect am discutat cu diversi amici. De la ei am gasit 3 argumente interesante in favoarea serialelor:
1.       Oamenii nu au rabdare sa urmareasca un film de 2 ore. Sa nu mai zic de unul de 3 ore. Li se pare obositor si plictisitor. Sa stea 2-3 tintuiti in scaun li se pare inuman. I-am intrebat: Daca te uiti acasa nu e acelasi lucru? Opresti filmul dupa o ora, il reiei. Raspunsul a venit prompt: Ai iesit din starea filmului, nu e acelasi lucru. Dar recunosc ca e o solutie.

2.       Lipsa de timp este al II-lea argument in favoarea serialelor. Nu gasesc 2 ore, legate, pentru a vedea un film. Dar acum jumatate de ora, peste 3 ore inca jumatate de ora cica se gasesc. Sau o ora. O pauza de o ora pentru un episode pare un compromise acceptabil.

3.       Un argument mult mai cinefil (si foarte bun) mi-a venit de la altcineva: nu ma pot desparti foarte usor de un personaj. Imi daduse ca si exemplu pe detectivul Colombo: imi place atat de mult personajul incat nu m-as putea desparti de el dupa 2-3 ore. Nici chiar daca filmul ar avea continuare (care oricum vin dupa 1-2 ani). Si da, cica in serialele personajele sunt mai bine conturate, le vezi evolutia in timp mai bine. Dupa parerea mea, este un argument adevarat doar pentru anumite seriale. La serialele de comedie de jumatate de ora argumentul asta cam scartaie. Nu e valabil la toate, ci doar la o parte din ele.

Exista argumente insa si in celalalt sens. Aici enumar 4 argumente:
1.       Sunt actori care nu au jucat niciodata in seriale. Si pe care i-am “rata” daca ne-am uita numai la seriale.

2.       Sunt atatea filme bune pe care n-avem voie sa le ratam. Si asta indiferent de genul de filme preferat (pot fi invocate filme bune in orice sens). De altfel pe baza unui serial se fac uneori si filme artistice(cu personajul respective), uneori chiar pe baza unor desene animate (gen Asterix si Obelix).

3.       Argumentul cu timpul poate fi dat in sens invers: eu am timp astazi de film/filme. Sa zicem vreo 3-4 ore. Daca vad azi 4 episoade dintr-un film si nu mai am timp o saptamana sau 2 sa ma uit, nu-I asa ca voi uita actiunea acelui serial? Pe bune…

4.       Am rata atmosfera de cinema. Serialele nu pot fi vazute la cinema. Sa nu zic ca mai nou la cinema putem vedea filme 3D. Seriale 3D inca nu exista.

Ar trebui sa declar un invingator, nu? E logic ca nu exista invingatori. Exista seriale foarte bune, dar si filme artistice extraordinare. E pacat sa le ratam. Ok, eu m-am axat mai mult pe filmele artistice in ultima perioada, am de recuperate in materie de seriale. Insa nu m-as vedea uitandu-ma doar la seriale, ratand atatea si atatea filme bune. Si nu m-as putea vedea 2 saptamani nemergand la cinema. Mai ales la 3D-uri (o animatie 3D cu multe efecte si multa culoare iti poate schimba in bine ziua). Depinde si de voi ca oameni si de timpul vostru liber, insa va recomand sa nu declarati niciun invingator. Dau exemplu o amica cinefila, care-mi zicea acum cateva zile: acasa ma uit la seriale, pe celelalte le vad la cinema. Un exemplu de urmat.

Ar trebui sa inchei, dar mai am ceva de facut. Da, ati ghicit, sa va zic cine sunt: Emil Calinescu a fost la microfon, triplu-blogger. Scriu pe http://emilcalinescu.eu/ , http://emilstudentulminune.wordpress.com/ si http://minunat.eu/ . Printre subiectele abordate (in special pe primul blog) se afla si filmele.

Salutari CINEFILE tuturor si multumesc proprietarei acestui blog pentru gazduire!

7 comentarii:

  1. de cateva luni bune, nici macar nu-mi dau seama cum s-a instaurat obiceiul, aproape in fiecare seara vedem prima oara cate un film, apoi cateva episoade dintr-un serial. asa ne satisfacem placerea de-a vedea un film dorit si placerea de-a savura o poveste mai lunga si mai amanuntita. firesc, totul depinde de timp si de dispozitie...:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Minunat articol, mai facut sa citesc fiecare cuvant pana la capat, ai reusit sa captezi atentia chiar cu teorie sa zicem asa
    Foarte frumos articolul :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Anca, multumesc pentru aprecieri.

    Erys: multumesc pentru comentariu.

    Monica: multumesc pentru gazduire.

    Tuturor multumesc pentru ca mi-ati citit acest articol :)

    RăspundețiȘtergere
  4. serialele sunt cele mai captivante..si filmele sunt dar mai putin ..insa serialele rup ..


    app vezi ca ti-am trimis in email in attach postarea pt un film la care ziceai in postul anterior..dar trb sa postez si la mine pe blog ?

    RăspundețiȘtergere
  5. dar nu trebuie sa alegem, ne uitam la ambele :))
    eu cel putin asa fac

    RăspundețiȘtergere
  6. Filmele si serialele se impart in 2 categorii mari si late: cele care iti plac si restul. Daca iti place un film din momentul in care incepe, stai la cinema si il urmaresti pana la final. Poate sa dureze si trei ore sau mai mult, nu conteaza.

    La fel si cu serialele... Cand ai un serial preferat, incerci sa nu pierzi nici un episod.

    RăspundețiȘtergere

Părerea ta contează! (Fără comentarii cretine că te înjur!)